zaterdag 29 juli 2017

35 euro per week - binnen budget met ruimte voor aanvulling voorraad.

Die 35 euro is voor mij een goed budget. Met 25 euro had ik heel veel moeite en voelde het voor mij als een dwingende last. Een tientje meer en ik voel me bevrijd van de dwang elk dubbeltje te moeten omkeren. Nu weet ik wel dat dit betekent dat ik 520 euro per jaar meer uitgeef, maar dat is helemaal niet erg, dat kan ik me permitteren.


22 - 29 juli 2017
*=aanbieding, @=afgeprijsd,  WAAR PRIJS
Voeding

wilde perziken AH 0,99
pindakaas stukjes noot * AH 1,39
chocopasta * AH 1,19
bosvruchten jam, 450 gr* AH 0,71
volkoren brood AH 1,00
roomboter AH 1,49
brie AH 0,85
kikkererwten, 2 blikken Action 1,00
tortilla's met kruiden en knoflook, 2x 8* AH 2,30
peultjes, 200 gram *@ AH 1,10
kastanjechampignons, 250 gr @ AH 0,90
uien, 2 kg Aldi 1,29
broccoli, 345 gr AH 0,47
witte kaas voor salade AH 1,25
feta kaas in olie AH 1,43
6 potjes babyvoeding* kruidvat 4,00
diepvriespizza, GTA AH 1,50
Snacks

verse knoflook-olijven, 2 doosjes* AH 3,00
ijs, chocohoorntjes, 8 stuks AH 1,39
Dranken

melk, 2 liter Aldi 1,39
karnemelk AH 0,59
oploskoffie, grote pot AH 3,29
Kat
0
Verzorging
0
TOTAAL
32,52

Dan vraag je je misschien af, wat was voor de voorraad?
de uien
de kikkererwten
de oploskoffie
de babyvoeding
de pindakaas

uien vind ik onontbeerlijk! Wat moet een mens zonder uien? Ik heb altijd minstens een kilo op voorraad.
kikkererwten - ik had nog 1 blikje kikkererwten in voorraad: hoog tijd om nieuwe te kopen!
mijn pot oploskoffie is bijna leeg en ik blijf bij mijn gewoonte om bij het ontbijt een mok oploskoffie te drinken. Het is op basis van half melk half water, warm gemaakt in de magnetron. Ik heb een tijdje heel goedkope oploskoffie gebruikt en de afgelopen maanden gebruikte ik koffie van het merk dat glazen potten gebruikt waarvan ik de deksel bijna niet kan hanteren. Daar lees je hier meer over. Ik heb nu huismerk oploskoffie gekocht. Dat is iets goedkoper dan het A-merk en ik krijg het deksel met gemak open. Dat is een belangrijk voordeel!

babyvoeding - ik zou natuurlijk zelf voeding kunnen maken en invriezen, maar ik vind potjes ook heel gemakkelijk. Nu staan hier dus weer 6 nieuwe potjes met lekker eten voor de kleinkinderen.
ook van de pindakaas heb ik altijd een voorraad.  Ik eet per week wel 4 boterhammen met pindakaas en soms, als ik noedels eet, maak ik een saus met pindakaas. 

Deze week heb ik weinig fruit gekocht. Alleen een bak met 500 gram wilde perziken, er zaten er 8 in. Op het werk eet ik 2x daags een vrucht, maar thuis denk ik er vaak niet aan. En sinds ik de boeken (Wat is nu gezond en Voedingsmythes) van Martijn Katan las, vind ik het eten van fruit minder belangrijk. Deze voedingswetenschapper vindt fruit veel minder belangrijk dan groenten. Hij beschouwt fruit als suikerbommen waar je zeker niet te veel van moet eten; "Fruit is een kleurig zakje suiker". Uiteraard zijn ze in zijn ogen beter dan snoeperijen als drop, koekjes en snoepjes, maar zorgen over een wat lagere fruitconsumptie maak ik mij niet.

En de groenten van deze week? Om opmerkingen dat ik niet genoeg groenten koop voor te zijn: ik at twee dagen elders, dus de hoeveelheid is voor 5 keer een warme maaltijd voor 1 persoon.
Peultjes, champignons, uien en broccoli. Samen goed voor 2795 gram. Dat is gemiddeld 560 gram per dag.

22 opmerkingen:

  1. Mooi dat het met 35 euro budget goed te doen is. En als het kan, dan is het die 500 euro per maand waard. Genieten is ook belangrijk.

    Hier zijn de boodschappenkosten flink gestegen sinds er een kind bij is. Ik ben nog aan het puzzelen wat er goedkoper kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je nu een koffiepot hebt die wél makkelijk opengaat. Zelf vind ik de goedkopere merken minder lekker, op één van de Aldi na...dus die staat hier, als reserve, of voor als ik smiddags maar één kopje wil.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een tijd lang oploskoffie gedronken die €1,50 per 200 gram kostte. Daar ben ik nu definitief van afgestapt, want ik vond het op het laatst absoluut niet meer lekker!

      Verwijderen
  3. Ik koop nooit een A-merk koffie, maar altijd Perla of de Bellarom van Lidl. Smaakt heerlijk en scheelt veel, vooral in de aanbieding.
    Ben benieuwd wat je gaat doen met/in de tortilla's?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop ongeveer 1x per 2 maanden een pak wraps of tortilla's. Die vul ik met kruidenkaas en een "prutje" met uien, paprika, sperziebonen en tomatensaus met een beetje rode peper voor de pit. Soms komt daar nog maïs bij en chiliboontjes of gerookte zalm, ook heel lekker. Meestal trek ik een pak uit de voorraad als ik eters krijg.

      Verwijderen
    2. Dat klinkt lekker, zal ik gauw eens uitproberen.

      Verwijderen
  4. Knap om met een budget van 35 per week rond te komen maar ik verbaas me over je opmerking dat de 2 kg. uien in 5 dagen opeet, sorry maar ik blijf vinden dat je erg weinig verse groenten koopt. Ik woon vergelijkbaar en eet elke dag verse groenten, eigenlijk nooit blik af en toe wel diepvries zoals spinazie. Omdat ik weinig fruit eet probeer ik een 300 gram verse groenten per dag aan te houden. Soms ook meer in het geval van bijvoorbeeld spitskool. Maar dat is een keuze.

    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peultjes, uien, kastanjechampignons, broccoli en misschien ligg er nog groente in diepvries of pot. Valt toch wel mee?

      Verwijderen
    2. Diepvriesgroente vind ik zelf prima, beter dan uit pot (waar toevoegingen in zitten eigenlijk altijd). En ik vind 560 gram groente voor 1 persoon per dag echt royaal genoeg, maar dat is mijn mening :)... Goed bezig Zuinigaan, ga zo door :)!

      Verwijderen
    3. @Ellen: Je hebt het even verkeerd begrepen. Met die uien doe ik langer dan 5 dagen. Ik heb vanaf begin april 7 kg uien gekocht.
      Ik at deze week thuis de volgende groenten: sperzieboontjes, rode puntpaprika, gele puntpaprika, rode ui, peultjes, kastanjechampignons, trostomaten, gele ui, prei, wortel.
      Behalve de diepvries sperzieboontjes alles vers. Daarnaast, ook vers: knoflook, bieslook en flink wat platte peterselie.

      Verwijderen
    4. Kan niet beter toch! Complimenten. Zo blijf je in goede conditie.

      Verwijderen
  5. Nooit zie ik uitgaven voor deodorant.
    Hoe doe je dat?
    Ik bedoel, je kunt toch niet zonder?

    Rieki.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoezo kun je niet zonder? Ik gebruik zelden deodorant. Sinds 2010 heb ik 10 deodorantrollers gekocht. Ik gebruik niet standaard een deo. Alleen als ik veel zweet doe ik wat deo op.

      Verwijderen
  6. Heel goed van je dat je rond kunt komen met zo weinig geld, ik ben net zo oud als jij en ook alleen, mijn man is vorig jaar overleden. Ik geef geen 35 euro per week uit maar meestal het dubbele, ik heb een hond en twee kieskeurige katten dus dat maakt het al duurder, ik denk dat ik toch ga voor wat lekkerder dus duurdere boodschappen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat Brie van 85 cent lekker is en oplos koffie vind ik vreselijk smerig. Ik drink veel thee maar ook altijd dure soorten en regelmatig een glaasje wijn maar het is natuurlijk ieder zijn keuze maar ik geniet toch wel heel erg van wat betere produkten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds ik 37 jaar geleden op fiets-kampeer-vakanties oploskoffie dronk, ben ik er aan verslingerd geraakt. Ik vind mijn recept met 50% melk en 50% water perfect.

      De brie van 85 cent is prima te eten. Die van de Aldi is 87 of 89 cent en kwam als beste uit de test van de consumentenbond. Die van AH is naar mijn smaak iets minder, maar nog steeds lekker. Dat neemt niet weg dat verse brie lekkerder is, maar in mijn ogen is de smaak niet veel beter dan de goedkope brie. Bij mij is het vaak ook zo: hoe lekkerder, hoe meer ik er van eet en dat is bij kazen helemaal niet verstandig! Dan gaat die brie in één keer op! Slecht voor mijn gezondheid. Het is dus een weloverwogen keuze om goedkope brie te nemen en daar dan een week mee te doen.
      Mijn kat lust wel voer van gourmet en felix in van die portiezakjes. Dat is regelmatig in de hamsterbonus en dan sla ik flink in. Daardoor is het voer toch redelijk betaalbaar. Mijn kat houdt niet van huismerk AH en al helemaal niet van Whi*as, Dat blieft de dame niet.

      En wijn? Dat is nergens goed voor. Het is doodeenvoudig vergif! Verslavend, slecht voor je hersencellen, slecht voor je lever en nog veel meer. Als het spul nu als nieuw product op de markt gebracht zou worden, dan zou het verboden worden.

      Verwijderen
    2. Goedkope producten zijn helemaal niet minder lekker, vaak zelfs lekkerder. Gewoon een kwestie van uitproberen. Kijk ook maar eens naar Eat Well for Less op de BBC en de eerdere blog hierover van Zuinigaan.

      Wijn is inderdaad heel erg ongezond. Je zou schrikken wat er allemaal aan wordt toegevoegd om de constante kleur, smaak en geur te houden. Daarom is er vanuit de andere Eurolanden ook zoveel tegenstand tegen wetgeving om de ingrediënten verplicht op het etiket te vermelden. Dit gaat er echter over een paar jaar wel komen.

      Verwijderen
    3. Brie van Aldi is inderdaad als beste uit de test gekomen.
      Wijn is een genotmiddel geen voedsel. Niet gezond inderdaad, voornamelijk door de kankerverwekkende eigenschappen van alcohol.

      Verwijderen
    4. Ik zeg ook dat het je eigen keuze is wat je koopt en het is een kwestie van smaak, ik vind goedkope kazen niet lekker, zojuist at ik een stukje biologische zalm, wat best duur was, daarbij snijbiet, courgette, sperziebonen gewokt met knoflook allemaal uit mijn tuin, ik dronk er een glaasje biologische Chardonnay bij en als dessert een stukje Brie en een schaaltje bramen die ik vanmiddag tijdens mijn wandeling geplukt heb. Ik heb er van genoten .

      Verwijderen
    5. Dat goedkope vaak zelfs lekkerder zijn...dat is lang niet altijd zo. Van koffie, thee, karnemelk, kaas, yoghurt en nog wat levensmiddelen koop ik na veel uitproberen wat ik het lekkerst vind. En dat zijn niet de goedkoopste.

      Verwijderen
    6. @Loudi: goedkoop is niet altijd lekkerder, maar duur is ook niet altijd het lekkerst!
      Uit verschillende consumententesten blijkt dat soms een goedkoper product het lekkerst gevonden wordt en soms een wat duurder product. Het is vaak het beste om dat blind te testen, waarbij je dus niet kunt zien wat het merk is. En dan goed proeven!
      Bovendien: wat de één lekker vindt, vindt de ander helemaal niet zo lekker.

      Verwijderen
    7. Dat is waar. Van sommige producten koop ik de goedkope versie en doe behoorlijk voordelig boodschappen. Ik hou van lekkere koffie en belegen boerenkaas. Maar ga er niet vanuit dat duurdere producten altijd beter smaken hoor !

      Verwijderen
  7. Hahaha, ik woon in Frankrijk daar zullen ze het zeker niet met je eens zijn inzake de wijn

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.