donderdag 10 augustus 2017

Oud worden in armoede

Ik las laatst in De Volkskrant verontrustende berichten over Duitse bejaarden. Veel meer dan in Nederland, lopen Duitsers de kans om als oudere in bittere armoede te vervallen.
Die armoede heeft er mee te maken dat er niet zoiets AOW bestaat. In Nederland bouw je AOW op ook al werk je niet. Als je alle jaren vanaf je 18e in Nederland gewoond hebt, dan heb je op AOW gerechtigde ingezetene van Nederland recht op 100% AOW. Als je pas op latere leeftijd als vluchteling of arbeidsmigrant naar Nederland gekomen bent of je hebt een aantal jaren niet in Nederland gewoond, dan heeft dat invloed op de hoogte van je AOW.
In Duitsland bouw je alleen een overheidspensioen op als je werkt. Ben je werkloos, dan bouw je helemaal niets op! Dat betekent dat vooral mensen die voor hun 67e jarenlang werkloos waren te weinig hebben om van te leven!
Een maandelijks inkomen van 500 euro schijnt niet ongewoon te zijn. Daar kan je dus niet van leven! Dat is leven van voedselbank en liefdadige instellingen die maaltijden en gebruikte kleding verschaffen.  Ook komt het in Duitse steden veel meer voor dat bejaarden dakloos raken omdat ze schulden krijgen en geen woning meer kunnen betalen.

Wat ben ik dan blij met onze AOW in Nederland! Hier is leven van enkel AOW niet riant, verre van dat, maar het is in ieder geval véél meer dan waar veel mensen in Duitsland recht op hebben!
Oudere dakloze in Berlijn

19 opmerkingen:

  1. Ik wist dat er in veel landen armoede is onder veel ouderen, maar dat dit ook in Duitsland het geval is verbaast me. Het land oogt zo welvarend.

    In Frankrijk kreeg ik als jongvolwassene ooit een lift van een zeer vriendelijke, gedistingeerde dame. Ze vertelde dat haar man voor hun pensioen was overleden en dat ze daardoor sinds haar 60e moest werken in allerlei laagbetaalde baantjes. Het viel haar erg zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waren in de mei vakantie naar een vakantiepark en daar zagen we steeds ouderen op de fiets de vuilnisbakken leeghalen om flessen te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat triest. Dat moet je toch ook terugzien in de cijfers over levensverwachting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen staan er nooit bij stil dat er in Nederland heel goede sociale voorzieningen zijn. Zeker in vergelijking met sommige andere Europese landen. De AOW, allerlei toeslagen dan wel ontheffingen, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een kale AOW heb ik en geen aanvullingen via Sociale Dienst ofzo, wegens eigen (oud) huis, toch kom ik goed rond. Dan vallen wel veel extra's zoals vakantie, auto, uitgaan etc weg, maar dat is geen armoede gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na de oorlog behoorde een deel van Duitsland tijdelijk bij Nederland, de zogenaamde Selfkant, gelegen aan de Nederlandse grens in de provincie Limburg. Las eens een interview met een Duitse inwoonster van de Selfkant en die zei dat zij thuis Nederland altijd het land van melk en honing noemden, zo welvarend is en was ons land. Hoop dat ze deze sociale voorzieningen in tact houden, de inwoners van ons land waren altijd solidair met elkaar, laat dat vooral zo blijven. Vind alleen dat betere controles moeten komen op misbruik, een PGB lijkt mij heel fijn als je daar van afhankelijk bent, je hebt vrijheid, maar straf misbruik en fraude keihard af anders wordt onze verzorgingsstaat onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al die controles kosten ook geld! Er bestaan berekeningen dat alle controles die onze staat uitvoert meer kost dan dat misbruik ons ooit heeft gekost (of nog steeds kost).
      Ik ben een voorstander van een basisinkomen, ongeacht wie je bent of wat je doet. Dat is pas solidariteit!

      Verwijderen
  7. Ik ben mij, gelukkig, erg vaak bewust van hoe goed we het hier hebben in Nederland. Vaak ook loop ik tegen onbegrip en boosheid aan, omdat er natuurlijk mensen zijn die het best moeilijk hebben financieel. Maar ik blijf zeggen dat we boffen hier te mogen wonen. (ben zelf niet vermogend)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed van jou Zuinigaan dat je dit op je blog zet.
    Wat ben ik nadat ik dit gelezen heb erg dankbaar dat ik het ondanks mijn ( onze ) schulden nog steeds erg goed heb.
    Daar staan we dan te weinig bij stil dat er mensen zijn die het slechter als ons hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In Duitsland en een aantal Zuid Europese landen is het zo, dat je geacht wordt voor je ouders te zorgen en als je dat niet wil (of om wat voor reden niet kunt) moet je gewoon meebetalen. Dat ligt vast in de wet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ??? In het Zuid-Europese land waar ik woon ligt dat echt niet vast in de wet. Je moet wel voor je ouders zorgen, omdat er geen voorzieningen zijn.Verpleeghuizen, thuishulp etc.etc het is er op zeer kleine schaal en dan vaak particulier dus onbetaalbaar.
      Rollators, scootmobiels..vergeet het maar.
      Voor mijn toen hoogbejaarde schoonvader hebben we een simpele rolstoel gekocht en later een speciale matras.Na zijn dood hebben we die aan een hulpinstantie van de kerk gegeven. Die zijn er hier en daar gelukkig wel, voor mensen die echt niets hebben.
      Omdat we niet altijd bij hem konden zijn kwam er een hulp in huis. Dat zijn geen hulpen die een opleiding als bejaardenhulp o.i.d.maar vrouwen uit omliggende landen waar het nog armoediger is. Ze verdienen niet veel en wonen in. Je kunt je voorstellen dat dat geen ideale situatie is voor zowel hulp als bejaarde.
      Mijn oude overbuurvrouw heeft een pensioen van 420 euro. Ze woont in haar eigen huisje, veel woonlasten heeft ze gelukkig niet. Een aanzienlijk deel van haar pensioen gaat op aan eigen bijdrage medicijnen en incontinentiemateriaal.
      In Nederland heet het mantelzorg. Hier heeft het geen naam, het hoort bij het dagelijks leven.












      Verwijderen
  10. Gelezen al, mensen gingen statiegeld flesjes en blikjes zoeken om zo wat geld op te halen. Troest hoor. Nederland is zo slecht nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij leven hier in Nederland in het paradijs. Ondanks de tekortkomingen. Ik besef dat elke dag en ben daar heel blij mee. Politiek kies ik er ook altijd voor om de verzorgingsstaat zoveel mogelijk in tact te houden. Niet die akelige, kille "ieder voor zich" mentaliteit.
    Overigens ben ik het wel eens met "misbruik moet gestraft", anders gaat het kapot.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze krijgen als ze op een heel minimaal pensioentje zitten nog wel woongeld, ongeveer 440 euro per maand. Blijft dat veel ouderen structureel ruim 150 tekort komen. Dat is zo ongeveer wat ze met dat statiegeld kunnen ophalen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt heel triest zeg. Verwacht je toch niet in een welvarend land als Duitsland. Ook hier kom je armoede tegen bij ouderen, afschuwelijk om zo je laatste jaren te moeten leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ik niet zo goed begrijp is dat u 2100 euro per maand maakt en 600 euro kosten heeft , derhalve 1500 maal 12 is 18000 delen door 52 weken is ongeveer 350 euro per week vrij te besteden heeft en u toch zo zuinig blijft leven , wat is het doel daar nou van ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je rekensom klopt niet helemaal. Er zijn boodschappen, vaste lasten en ook een post diversen. In totaal gaf ik in de afgelopen 1,5 jaar ongeveer net zo veel uit als er in ging, of soms nog meer en teerde ik in op mijn buffer.
      Lees maar eens hier waar dat gespaarde geld allemaal naar toe gaat: https://zuinigaan.blogspot.nl/2016/10/veel-geld-uitgeven-en-investeren-7.html

      Verwijderen
  15. Dit artikeltje klopt niet/is incompleet en stelt de zaken anders voor dan ze zijn.

    https://nos.nl/artikel/2192806-armoede-in-duitsland-ik-kan-alleen-nog-bezuinigen-op-eten.html

    "AOW zoals we die in Nederland kennen, bestaat in Duitsland niet. Op een maandelijkse bijdrage van de overheid hoeven ze niet te rekenen. Duitsers bouwen hun pensioen zelf op. Dit betekent dat mensen die langdurig werkloos zijn geweest, een laag loon hadden of parttime gewerkt hebben, na hun vijfenzestigste in de problemen komen.

    Is er dan helemaal geen tegemoetkoming? Jawel. Voor ouderen met een inkomen van minder dan 823 euro is er de zogeheten Grundsicherung. Dit sociale vangnet is bedoeld voor Duitsers die op hun oude dag niet genoeg geld binnen krijgen om de basisbehoeften mee te betalen. In Duitsland zijn zo'n half miljoen mensen hiervan afhankelijk."

    Er is dus wel degelijk hulp voor ouderen die minder dan het bestaansminimum hebben als inkomen.

    Ergens wel eerlijk dat als je niet werkt, dat je geen AOW opbouwt. Ik vind wel dat de lonen zodanig zouden moeten zijn dat werknemers hiervan zouden kunnen sparen (middels een pensieofonds of op hun eigen spaarrekening), en dat lijkt niet overal zo te zijn geweest. Je kan je ook afvragen hoeveel mensen die wel hebben gewerkt toen ter tijd op te grote voet hebben geleefd (en dus niet goed hebben onderzocht hoeveel ze zelf moeten sparen voor hun oude dag).

    Er zijn in Duitsland genoeg regios waar je relatief goedkoop kan huren dus van het bestaansminimum dat de staat garandeert (ook voor degenen die geen/weinig pensioen hebben) is het wel te doen. Het is natuurlijk geen vetpot maar ik vind ook niet dat het de staat haar taak is om een luxe te garanderen voor elke inwoner.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.