vrijdag 13 oktober 2017

Vegetarische vrijdag - deel 1 - is het goedkoop om vegetarisch te eten?

Vrijdag is van oudsher de dag waarop katholieken vasten, het hele jaar door. Voor iemand die katholiek is, betekent dat niet dat je helemaal niets eet, je mag alleen geen vlees eten en je eet minder overvloedig dan anders.

In mijn jeugd in Leeuwarden stond een grote katholieke kerk schuin tegenover mijn kleuterschool, er woonden in onze wijk veel katholieken. Daarom reed er iedere vrijdag een viskar door de straat en kon je bij de visboer vis kopen. Mijn beppe kocht dan altijd een schelvis. Niet omdat ze katholiek was, maar omdat de visboer op vrijdag langskwam en op andere dagen niet. Deze oma was geen vegetariër, ze at meestal gehakt of een karbonaadje en op vrijdag dus vis.

Het lijkt me leuk om een aantal weken lang aandacht te besteden aan vegetarisch eten en dat vegetarische vrijdag te noemen.
Vandaag een stukje over de kosten.

Eigenlijk kun je vegetarisch eten zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt.
Wanneer je goedkoop vegetarisch wilt eten, dan koop je gedroogde peulvruchten en dan kook je die zelf. Er is vrij veel wachttijd, omdat peulvruchten eerst moeten weken. Maar in die tijd hoef jij niets te doen, je kunt in die tijd heel andere dingen doen.
Voor nog geen 2 euro heb je een hele kilogram kikkererwten. Als je die kilo geweekt een gekookt hebt, dan zijn het 2 kilo geworden. Dan heb je dus voor 1 euro per kilo een gezond en goed eiwitrijk product.
Voor ongeveer dezelfde prijs heb je een kilo gedroogde witte of bruine bonen. Linzen zijn nog weer wat goedkoper en hebben de prettige eigenschap dat je ze niet hoeft te weken.
Verder zijn eieren een goedkope eiwitbron. Een ei kost zo'n 20 cent per stuk en dat maakt een ei een zeer goedkope eiwitbron. Nadeel van eieren: ze komen uit de kip en de kippenhouderij is niet altijd even diervriendelijk.

Als je kiest voor veel noten, lekkere kazen en kant-en-klare vega-producten, dan kan het tamelijk prijzig zijn.
Noten kosten al gauw 10 à 20 euro per kg. Lekker, hoor en ook heel gezond, maar wel prijzig.
Vegaproducten, zoals vegetarische hamburgers en vegetarische balletjes zijn vrij prijzig als je het vergelijkt met kiloknallerproducten, maar als je ze vergelijkt met biologisch vlees, dan valt het zeker mee. 
Kazen zijn ook heel lekker, eiwitrijk, maar iets minder gezond door de vetten die ze bevatten.  Ook is de zuivelproductie onvermijdelijk verbonden met de productie van rundvlees. Geen koemelk, roomboter en kaas zonder koe. Ik kwam er recent achter dat biologisch gefokte dieren in dezelfde slachterijen geslacht worden als de niet-biologische dieren. Wat ik op de beelden van de slachterij in het Belgische Tielt zag, vond ik heel verschrikkelijk!  (Als je wilt kijken, zoek dan op Youtube naar Undercover slachthuis Tielt, ik zet hier niet een filmpje, omdat ik de beelden te afschuwelijk vind).

Als uitsmijter op deze vroege vrijdag: De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit heeft een verklaring uitgegeven, waaruit blijkt dat hun actie alleen gericht was op artikelen op de site van de Vegetarische slager en niet op producten die in de supermarkt liggen. Er werden op de site boterhamworst, filet americain, kipspiesjes, beefreepjes, en kip-shoarm aangeboden en daar kon de NVWA het niet mee eens zijn. Inmiddels heeft de Vegetarische Slager de aanduidingen op de site aangepast, zodat je je echt niet meer kunt vergissen als je als boterhamworst-eter op de site terecht komt en boterhamworst wilt bestellen.

Heb jij nog lekkere, goedkope,  vegetarische tips?

18 opmerkingen:

  1. Ik eet ook regelmatig sojabrokken. Past overal bij en is makkelijk op smaak te brengen. En goedkoop.
    Ik maak van peulvruchten vaak mijn eigen vegetarische balletjes. Gewoon mengen met wat kruiden en dan binden met pindakaas of tahin.
    Noten koop ik online in het groot in, dat scheelt aanzienlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje aan Min of Meer: op welke site koop je de noten?
    Ik koop de laatste tijd de vegetarische producten bij Lidl. Ze hebben af en toe een aanbiedingsweek waarin ze heel lekkere vleesvervangers hebben zoals bijv. de mozarellaburger en de colliflowerburger. Sowieso zijn de vegetarische producten niet duur bij Lidl, maar in de aanbiedingsweken kun je helemaal je slag slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom uit een traditioneel RK gezin. Op vrijdag inderdaad geen vlees, maar vis of een ei. Mijn lievekingseten (nog steeds) is aardappelpuree, gebakken uien (tegenwoordig noemen we het gekaramelliseerde uien) en een zachtgekookt eitje, dat wij kinderen (5 stuks) pelden en bovenop het bergje puree legden. Dan doorsnijden en kijken hoe het eigeel zich verspreidde. Beetje zout erover en smullen maar. Geen vlees nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tofu van kikkererwtenmeel (recept van Vegetus.nl), falafel-balletjes (veel maken, bakken en per portie invriezen) en Quorn-brokjes.
    Ik eet geen kant-en-klare vleesvervangers (vind ik nooit echt lekker) en geen produkten van sojabinen ivm de kap van bossen en oerwouden)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ik doe met bonen is ze in één keer allemaal weken. Vervolgens gooi ik het in porties in de vriezer.
    Dan hoef ik ze niet meer voor te weken, en door het vriezen maak je de celmembranen al kapot waardoor je de kooktijd ook nog eens verkort. Ik vind het ideaal op deze manier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zet de (voorgeweekte) bonen na het koken in een kartonnen doos waar ik diverse lagen van een oud wollen dekbed in heb gedaan. Goed inpakken in instoppen zodat de warmte niet weg kan. Ik kook de bonen een half uurtje voordat ik ga werken en als ik in de avond thuis kom zijn ze klaar om te eten of verder te verwerken. Ze zijn dan nog superheet dus klaar om eventueel zo te eten. Echt handig zo'n zelfgemaakte 'hooikist'.

      Verwijderen
  6. Ik eet geen vlees, omdat ik het niet lekker vind. Als alternatief eet ik bijvoorbeeld ei of kidneybonen. Ook gewoon meer groentes eten doe ik vaak. Vleesvervangers zijn aan mij ook niet besteed, behalve de groenteschijf van de ah die vind ik erg lekker. Wat trouwens ook erg lekker is als vleesvervanger is falafel van kikkererwten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vegetarisch eten is echt goedkoper dan met vlees. Man eet nog vlees, dochter en ik niet, of zo goed als niet. Bonen etc. idd in grote porties weken en koken, dan invriezen.(scheelt ook gas)Veel groentes en dan vooral of alleen de seizoen groente. Scheelt in prijs en milieu. Ik maak er heerlijke samenstellingen van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, het goedkoper en gezonder als je het niet overlaadt met kaas en eieren. Ik ben vegetarier maar neig naar het veganisme. Ik heb dat anderhalf jaar gedaan en ben toen weer terug gegaan naar het vegetarisme. Thuis eet ik veganistisch en buiten de deur eet ik wel eens wat kaas of een eitje. Melk drink ik zoiezo niet. Als je er een beetje in thuis bent kun je echt spotgoedkoop, gezond en erg lekker koken. Verdiep je echt in kruiden en specerijen, dat maakt heel veel dingen superlekker. Als je er van houdt is kokosmelk heerlijk door diverse gerechten. Neem dan zo'n blok waar je water bij moet doen, voordeliger dan blikjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ineke, ik vind die blokken (kokos) altijd zo véél - jammer, want zo'n blikje geeft weer meer afval.

    Vleesvervangers weten wij best wel eens af en toe, het is niet nodig maar als afwisseling wel eens lekker. En ik vind ze niet duur, want wij eten gewoon een halve pp dus doen er 2x zo lang mee. Haal 2x als er een aanbieding is, en kijk ook altijd even of er een afgeprijsde (aan de datum) ligt, dan wordt het nog minder duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je de blokjes santen? Die hoef je toch niet helemaal te gebruiken? Ik heb ze in bakje in de koelkast altijd.

      Verwijderen
    2. Ja die bedoel ik. Ben altijd bang dat het na openmaken in de koelkast niet heel lang meer goed blijft. Heb wel als experiment laatst een half blok in de vriezer gegooid maar nog niet getest wat het resultaat zal zijn bij gebruik (na ingevroren te zijn geweest).

      Verwijderen
    3. Je kunt dat inderdaad prima in de koelkast bewaren, zoveel gram er af snijden als je nodig hebt, email en rest terug. Ook erg praktisch want 400 ml kokosmelk is voor ons te veel, erg naar de 200 ml verpakkingen relatief erg duur. Sowieso zijn de blokjes santen veel voordeliger.

      Verwijderen
  10. Oh, dit roept herinneringen op! Vroeger, bij mijn ouders, begin jaren vijftig, aten wij vrijdags ook vis, schol of kabeljauw of stokvis! Dat kon mijn vader zo lekker koken, met een mosterdsausje erbij. Maar soms was het geld op. Mijn vader en moeder ( werkte ook) kregen indertijd nog elke zaterdag in een loonzakje hun weekloon. Wat aten we dan als het geld op was? Er waren nog wel altijd aardappels en spek in huis. Dan ging ik bij de groenteboer op de pof ( ! ) soepgroenten halen. Hij wikkelde dan in een krant, 1 prei, peterselie, 1 peen, stukje bloemkool, paar spruiten, wat er was in het seizoen. En ik kookte dan met de aardappels en soepgroenten en uitgebakken spekkies een aardappelsoepje !! lekker !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja Op de pof. Mijn opa was groentenboer en er werd op de pof betaald. Helaas ging hij hierdoor failliet.

      Verwijderen
    2. Ik haalde de boodschap op vrijdagmiddag en op zaterdag werd er netjes door mijn moeder betaald. Het loonzakje was immers inmiddels ontvangen.

      Verwijderen
  11. Mijn vrouw is vegetarisch gaan eten, omdat ze niet veel verdiende en vlees nou eenmaal duur was. Sinds ik met haar samenwoon eet ik nog zelden vlees (ik kan er niet van genieten, dat komt goed uit).

    Het vegaspul en de vis zijn vaak in de aanbieding. De falafel maak ik vaak zelf, is erg goedkoop en heel lekker. Kaas eten we ook erg vaak, maar dat is bizar vaak in de aanbieding. Ik eet bijna iedere avond wel heel goedkoop, want we hebben niet zoveel geld. Met een beetje creativiteit kom je er wel en is het nog lekker ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als flexitariër eet ik vaak peulvruchten, ei en wat echt het állergoedkoopste is: zelf seitan maken! Past net als sojabrokken zo'n beetje overal bij. Enige wat je nodig hebt is een kilo bloem, wat zout en smaakmakers. Een kilo bloem kost in Nederland zo'n 40 cent (voor mij nog goedkoper, omdat we in een ander land wonen - het kost hier omgerekend zo'n 25 cent). Wij hebben daar dan 2x te eten van, voor 4 personen. Je kan dit het beste bakken of in stoofschotels verwerken. Google maar eens naar de precieze bereidingswijze.
    Maar soms eten we gewoon helemaal geen vlees(vervanger). Voor één of twee keer per week absoluut geen probleem én je krijgt zo extra veel groenten binnen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.