dinsdag 21 november 2017

Valt er wat te kiezen in Zorgverzekeringsland?

Sinds  maandag 13 november zijn alle premies van zorgverzekeringen bekend en kun je vergelijkingssites gebruiken om te kijken welke verzekeraar het beste bij jouw wensen en budget past.

Over het algemeen kun je stellen: als je zelden zorg nodig hebt, is het het slimste om een groot vrijwillig eigen risico te nemen en daarnaast niet te kiezen voor een aanvullende verzekering. Dat eigen risico drukt de premie aanzienlijk en mocht je dan onverhoopt toch zorg nodig hebben, dan is dat jouw risico.

Ik zou dat doen als ik niet 3 chronische ziektes had en niet aan het begin van het kalenderjaar mijn verplichte eigen risico al vol had.
Daarnaast zou ik als ik jonger was geen verzekering voor tandartskosten nemen. Nu doe ik dat wel. In verzekeringsjaar 2018 ben ik 65 jaar en ik wil vanwege mijn leeftijd wel een verzekering. Toen ik 18 jaar was, had ik een volledig gaaf gebit en weinig risico op tandartskosten. Nu heb ik nog steeds een relatief goed gebit, maar ik heb wel oude vullingen die het in de loop van de tijd gaan begeven. Ik neem geen grote verzekering, want met nog steeds ongeveer de helft van mijn kiezen en tanden in gave, niet gevulde toestand, is dat niet nodig. Ik hoef geen bruggen of kronen of zo en red het wel met een eenvoudige vulling als vervanging van een oude.

Valt er wat te kiezen? Je kunt op verschillende vergelijkingssites je gegevens en je wensen invullen en dan kun je  zien wat voor jou het goedkoopste is. Voor mij zijn vooral de aanvullende verzekeringen interessant,  maar die zijn allerminst standaard. DSW, de verzekeraar die ik tot nog toe had, heeft zitten sleutelen aan de aanvullende verzekering. Eerst kreeg ik uit de aanvullende verzekering (AV standaard) maximaal 20 behandelingen van de fysiotherapeut vergoed, nu nog maar 12. Het maximale aantal behandelingen van de cesartherapeut dat vergoed wordt, staat nog steeds op 20. In de afgelopen 12 jaren ben ik regelmatig onder behandeling geweest van een cesartherapeut en nooit bij een fysiotherapeut, dus ik denk dat ik het risico maar neem dat ik niet veel fysiotherapie nodig heb. En anders moet ik maar bijbetalen.

Ik heb besloten dat ik blijf bij DSW. Die is niet de allergoedkoopste, maar ook zeker niet de duurste. Ik ben tevreden en heb geen behoefte om op zoek te gaan naar de goedkoopste.

Ga jij op zoek naar de beste deal?

24 opmerkingen:

  1. Nee, ik ben verzekerd, net als jij, bij DSW. Gewoon een goede zorgverzekering waar het geld niet naar dure reclames etc. gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel grote verschillen zijn er niet, ik vind het nog altijd een gedoe elk jaar. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het hoogste eigen risico, betaal de premie in een keer in december en heb een aanvullende tandarts verzekering. Ik ben al 3 jaar bij dezelfde verzekeraar en ze zijn altijd het voordeligste voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik kijk ieder jaar weer en stap over als het loont. Dit jaar niet want ik heb de allergoedkoopste polis met het allerhoogste risico.
    Trouwens als je per jaar maar 1 of 2 vullingen laat vervangen en je verwacht verder geen tandartskosten, dan ben je zonder verzekering nog steeds goedkoper uit daar die verzekeringen de kosten vaak niet volledig vergoeden en de premie in verhouding nogal hoog is. Een eenvoudige rekensom kan laten zien of dat voor jou ook zo is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij DSW is de tandartsverzekering onderdeel van de aanvullende verzekering. Het is als het ware 1 pakket.

      Verwijderen
  5. Ik ben op dit moment een beetje geneigd om te blijven hangen bij mijn huidige verzekeraar.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn huidige vergoed ook de medisch pedicure zonder gedoe, de alternatieve behandelingen worden ook 90% vergoed en tandartskosten heb ik regelmatig. Blijf zitten waar ik zit, anders zou ik voor sommige dingen misschien niet meer in aanmerking komen of met wachttijden en daar zit ik ook niet op te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De tandarts heeft me aangeraden om voor een duurdere tandartsverzekering te gaan. Helaas heb ik een zwak gebit, waardoor ik al op jonge leeftijd veel gaatjes had. Inmiddels verwacht de tandarts dat ik volgend jaar kronen nodig zal hebben, omdat mijn tanden gewoon afbreken af en toe. :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Let er dan op dat je al vaak n jaar een tandartsverzekering moet hebben om er gebruik v te kunnen mkn.

      Verwijderen
    2. Dit was vroeger zo, nu niet meer

      Verwijderen
  8. Ik zit al een paar jaar bij Ditzo, dat bevalt tot nu toe prima. Alleen het verplichte eigen risico en aanvullende verzekering erbij.

    Deze keer mag ik uitzoeken in hoeverre de eigen bijdrage bij kraamhulp verzacht wordt bij een duurdere aanvulling. Dan kan het de moeite waard zijn toch de extra aanvulling te nemen. Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je snapt dat als je wordt aangereden of je valt in huis en je moet naar het ziekenhuis dat je dus je eigen risico moet betalen? Dus allee wat je extra hebt opgenomen voor korting. Je kan wel zeggen ‘ik ben gezond’ maar er zijn tig andere factoren waar je geen invloed op hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zo, maar hoe vaak gebeurt dat? Het is mij de afgelopen 5 jaar niet gebeurd. Het maximale extra risico dat je neemt is € 275. euro. Als je het totale Eigen risico gewoon op de bank hebt staan, kun je deze gok prima nemen.

      Ik krijg € 22 per maand karting door mijn risico op € 850 te zetten. Doe ik dat 2 jaar dan ben ik ook als er wat gebeurt goedkoper uit.

      Wel het hele stuk na rekenen voor je wat zegt en paniek gaat zaaien.

      Verwijderen
    2. Je moet natuurlijk narekenen of je het extra eigen risico kan dragen, ik zet het gehele bedrag (875€) op een spaarrekening. Dit doe ik nu al drie jaar. Zelfs toen ik een aanrijding met de fiets had en een foto moest laten maken, koste dat 140€. Ik bespaar meer dan dat met het hoogste, vrijwillige eigen risico. - M.

      Verwijderen
    3. Je staat er van te kijken hoeveel mensen het verplicht eigen risico ophogen en dan het geld niet op de bank hebben staan om het verplicht eigen risico te betalen als de rekening komt.
      Maar je kan niet simpel weg zeggen dat dit een makkelijke manier is om te bezuinigen. Meestal kunnen de mensen die moeten bezuinigen niet het maximale eigen risico ophoesten als er wat is.

      Als je dat wel kan, dan kan het alleen voordelig zijn als je niets overkomt. Ik neem dat risico nuet. 1 malloot die mij aanrijdt en ik kan de kosten betalen. Of met mijn geluk; 1 keer verkeerd vh keukentrapje stappen

      Verwijderen
  10. Em bij DSW is eigen risico 375 staat op mijn brief die heb gekregen Gr Nel uit ridderkerk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen's eigen risico is 375, Nel... dat is verplicht. Het is een keuze om deze verder te verruimen.

      Verwijderen
    2. Verplicht eigen risico is € 385,= Suzanne, dat geldt idd voor iedereen maar DSW betaalt een tientje mee!!

      Verwijderen
  11. Ik moet volgend jaar naar een ander. Mijn zorgverlener heeft geen contract met mijn huidige verzekeraar voor de soort zorg die de zorgverlener voor mij en hemzelf passend vindt. De soort zorg die ik nu krijg vindt mijn zorgverlener niet meer werkbaar (te veel bureaucratische rompslomp wat afgaat van behandeltijd). Zo zie je maar, je kunt niet altijd kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het kan nog bonter. Hier bepaald de gemeente dat je met de door hen gekozen verzekering in zee gaat, dure middenpakket met tandartsverzekering los erbij...anders kan je niet terugvallen op de Bijzondere bijstand bij hoge kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je verzekerd bent via de gemeente dan is er meer aan de hand. (Meestal als je schuld hebt). Iedereen is vrij om de zorgverzekering tr kiezen.

      Verwijderen
    2. En trouwens: in dit pakket vd gemeente zitten ook vaak meer kortingen (bril/fysio). Via de gemeente heeft idd te maken met schulden / bijstand

      Verwijderen
    3. Voor mensen met bijstand en schulden. Nee hoor.
      Via de gemeente is voor iedereen die tot 110% van het minimumloon verdient. Als je hoge zorgkosten hebt kan je bijzondere bijstand krijgen(ook voor mensen met inkomen tot 110% minimumloon) Als je dus daar gebruik van (moet) maken, moet je die verplichte verzekering van hun keuze hebben.

      Verwijderen
  13. Ik ben voorzichtig met overstappen, maar kijk wel. Ooit wel eens een misser gehad met een zorgverzekeraar die heel moeilijk deed over zorg in het buitenland, met telefonisch personeel wat niks wist.

    Ik kijk dus altijd ook naar zaken als klanttevredenheid, zorg in het buitenland en mogelijkheden voor zorg op restitutiebasis.

    Als mijn huidige zorgverzekeraar een luttel bedrag duurder is dan de goedkopere optie, dan switsch ik niet.

    Overigens altijd hoogste eigen risico en verzekering voor een jaar vooruit betaald.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.