dinsdag 5 december 2017

Besparen op kleding

Toen ik een inkomen rond het minimum had, was ik heel zuinig op mijn kleren. Ik droeg thuis meestal oude kleding. Alleen naar het werk en naar sociale activiteiten droeg ik nette kleding. Die kleding verving ik door oude, gedragen en soms wat verwassen spullen zodra ik thuis was.

Voordelen hierbij:
- een vlekje door eten koken of tijdens het eten, of door het klussen was geen probleem, hierdoor minder zorgen om mijn goede goed.
- de nette kleding bleef langer goed en hoefde minder snel vervangen te worden, dat scheelde geld, want minder aankopen van nieuwe kleding.

Het is niet dat er gaten in mijn kleding zaten of rafelig waren, ze waren gewoon in mijn ogen niet meer mooi genoeg om naar het werk te dragen, maar nog veel te goed om weg te doen.  

Op mijn vrije dagen doe ik dat nog steeds, het afdragen van oude kleding die een stootje kan hebben, want waarom ook niet?
Het is niet zo dat ik mij na het werk verkleed, dat doe ik niet meer, dat is me te omslachtig. Wat ik wel doe, is tijdens het koken een schort gebruiken, zodat er op de nette kleding geen nare vlekken komen.

Wat ik verder doe: kopen in de uitverkoop. Wel heel kritisch, want ik wil wel bruikbare, draagbare kleding en koop geen kleding enkel vanwege de lage prijs.
Tot een jaar of vijf geleden kocht ik ook wel tweedehands. Daar ben ik helemaal mee opgehouden. Als ik maat 44 had was dat wat anders, maar met mijn maat 54 en lengte 180 cm is er in de damesmaten bij de kringloop te weinig aanbod en via Marktplaats zijn naar mijn smaak de verzendkosten te hoog en de kwaliteit van de gekochte kleding te onzeker.  

Bespaar jij op kleding?
Heb je nog tips voor lezers?

15 opmerkingen:

  1. Nu ik buiten op het Spaanse platteland werk, loop ik elke dag in oude kleren rond. Want ja, met het werk wat ik doe, worden kleren gewoon makkelijk vies. Het enige wat telt is dat kleren functioneel zijn. Heerlijk vind ik dat. Ik heb 1 spijkerbroek bij me, voor als ik de bewoonde wereld in moet ;-)

    En nu valt me dus weer op dat het vrijwel onmogelijk is om kleding volledig af te dragen. Ja het gaat lubberen, er komt misschien een gaatje in of wat vlekken, maar echt verslijten? Ik had in juli wat oude t-shirts in mijn rugzak gestopt, met het idee om ze af te dragen. Maar dat lukt dus gewoon niet. Die dingen blijven prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lukt mij dan weer prima. Op een gegeven moment vallen de scheuren er in op plekken die je niet meer mooi kunt repareren of dat het zo gaar is dat zelfs de kleermaker zegt er niets meer mee te kunnen.

      Verwijderen
    2. Precies Lonica, Wij wonen nu bijna 12 jaar in Servie op het platteland en hier is het normaal dat je in huis oude spullen afdraagt en buiten de deur (ook al is het naar en winkel), netjes gekleed gaat. Ik heb nog steeds kleren in mijn kast die ik gebruik als thuiskleding die ik uit Nederland heb meegenomen. Gr. Cisca Servie

      Verwijderen
    3. Mijn (meestal tweedehands) kleding wordt pas afgedankt als het versleten is. Broeken slijten bij mij redelijk snel. Op de plekken waar mijn kont, op de fiets, het zadel raakt (daar zet ik aan de binnenkant lappen tegenaan) en bij de knieën (daar zet ik ook lappen achter) maar evenged gaan ze meestal niet langer mee dan 2 jaar. Ik heb geen speciale huiskleding maar draag bij het koken wel een schort.

      Verwijderen
    4. Ik kan broeken niet langer dan 1 jaar dragen, dan zijn de dijen doorgesleten. Met een lap er tegen aan kan het dan nog een paar maanden mee maar dan is het finito. Komt ook door de huidige mode van strakke broeken. Ik heb een nette werkbroek die ik al tien jaar draag, die slijt niet want er zit geen stretch in en het model is wijd. MAar die is nu vaal aan het worden en dat is geen wonder.
      Stretch verkort het leven van kleren aanmerkelijk, ook wanneer je niet om het hutjemutje wast.

      Verwijderen
    5. Ah, dan is dat het misschien. Ik draag geen stretch.

      Verwijderen
  2. Een basic garderobe, enkele basic t-shirts zijn prima voor de zomer en met een vestje er over goed voor de winter. Een zomer jasje is nergens voor nodig, een vest doet dan ook prima dienst als jas. Een fijne warme winterjas vind ik wel een pre. Voor de winter heb ik een paar goede stevige schoenen en voor de zomer een paar teen slippers. Omdat ik door een voedsel allergie soms enorm kan opzwellen, ( 6 kilo op een avond) heb ik wel 3 maten broeken in de kast. Van elke maat 2. Verder heb ik voor de net een jasje waardoor mijn outfit gelijk door kan als net. ( bruiloft, begrafenis, uit eten, kerst) Ik denk dat iedereen vooral zelf moet kijken wat ze echt nodig hebben en zich prettig bij voelen. Zelf hecht ik weinig waarde aan mode en trends en vind mijn basic garderobe ideaal. Ik hoef nooit na te denken wat ik aan zal trekken alles past bij elkaar het is gewoon een kwestie van het bovenste kleding stuk van de stapel te pakken. Is er iets aan vervanging toe ga ik op zoek naar een soort gelijk iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zuinigaan, ik doe hetzelfde: voor buitenshuis nettere kleding, eenmaal thuis trek ik een spijkerbroek met trui aan. Vrijwel altijd.
    Voor wijlen mijn moeder (bijna 180, maar ook maat 54) kocht ik prachtige kleding in de Groninger kringloop. Je moet er even op letten & vaak gaan kijken, en het lukt niet "op bestelling" maar dat doet het met mijn eigen kleding ook niet. Ik heb een schitterende garderobe met heel veel keus, voor 95% uit de kringloop. Althans qua bovenkleding en jassen, want ondergoed en schoenen koop ik wel nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bespaar door veel tweedehands te kopen. Vooral via de Engelse eBay. Kleding hoeft niet perse duur te zijn is mijn ervaring.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je kleding in de kringloop wil kopen mooet je eigenlijk elke week gaan, met mijn maat 48 vind ik toch heel regelmatig iets moois. Maar inderdaad ziek ik zelden iets goed in jouw maat.
    Sinds ik niet meer werk draag ik maar zelden nette kleding en eigenlijk vind ik dat wel jammer. Komt nu zo zelden voor dat ik me ergens voor moet kleden.
    Ik heb wel elke dag andere oorbellen in, ook grotendeels vd kringloop, clipjes zijn niet makkelijk te inden maar in de loop der jaren er toch 120 paar verzameld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier moet ik voor manlief alles nieuw kopen, er is 2ehands gewoon 0 aanbod, echt helemaal niks. Voor mezelf krijg ik geregeld iets van m'n zusjes en voor de kids ruil ik vrijwel alles. Als er een keer niets is (bijv. winterjas, laarzen of broeken), koop ik het 2ehands. En dan liefst een maat te groot in de hoop dat ze er 2 seizoenen mee kunnen doen... Het afgelopen jaar heb ik 1 setje ondergoed, 1 legging en 2 maillots nieuw gekocht totaal. De rest alles geruild of 2ehands :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga graag naar een kledingbeurs van de kerk hier in de buurt. Dat is twee keer per jaar en dan is er heel veel (mooie) kleding voor weinig geld. Misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt. Op dat soort plekken vind je misschien ook wel grotere maten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb maat 46 en haal mijn kleding voornamelijk uit de kringloop, al jaren en dat gaat eigenlijk prima. Ik heb wel oog voor wat me past, waardoor ik ook vaak kleding koopt die een andere maat op het label heeft maar die wel goed zit. Dat helpt denk ik.

    Ik voel me helemaal niet alsof ik iets tekort kom, als je maar vaak genoeg kijkt kom je vanzelf iets tegen wat je smaak is. De enige uitzondering op de regel die ik maak is voor broeken (erg lastig in mijn maat), schoenen, winterjassen en BH´s. Die koop ik wel nieuw maar doet hoeft gelukkig niet zo vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zweer al jaren bij spijkerbroeken uit de kringloopwinkel. Ik loop zomer en winter in een spijkerbroek, ze kosten daar maar 5-6 euro. Alleen voor de heel warme dagen heb ik op een gegeven moment een paar nieuwe driekwart spijkerbroeken gekocht (bij V..gele). Maar daar doe ik ook al weer jaren mee, die vind ik fijn voor mijn werk als postbode. Verder koop ik eigenlijk wel alles nieuw, maar niet veel en niet duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb geen aandelen hoor maar de ...kamp heeft lingerie in de aanbieding deze maand. Mogelijk andere bedrijven ook. Nu ben ik persoonlijk niet zo van lingerie maar op deze manier heb ik wel een dure sport BH kunnen kopen met behoorlijk wat korting. Scheelt toch weer.
    Verder doe ik het qua kledingbeleid ongeveer hetzelfde als jij ZuinigAan. Zelfs met maat 46/48 moet ik vaak goed zoeken voor leuks. De laatste jaren koop ik daardoor alles eerstehands via internet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.