zondag 10 december 2017

Sparen, wat is het nut?

Waarom zou je sparen?
De rente is veel te laag, sparen levert niets op!
Door de lage rentes zijn er mensen die sparen niet meer de moeite waard vinden, maar als je gaat rekenen dat merk je dat sparen toch wel degelijk iets oplevert.
Een voorbeeld, je spaart iedere dag 10 euro. Dat is toch maar mooi €3650,- per jaar en na tien jaar €36.500,- en dan heb ik nog geen cent rente berekend.
En hoe doe je dat dan, een tientje per dag sparen?
- Dat doe je door de auto te laten staan en in plaats daarvan te lopen of op de fiets te gaan. Op korte afstanden kan dat prima. Beweging is ook nog een keer heel gezond.
- Dat kan door zelf van basisvoedsel maaltijden te maken, niets te bestellen bij een cateraar en minder uit eten te gaan.
- Dat kan door zuinig te zijn met energie. In de winter kost vooral verwarming veel geld. Voor veel mensen is 19 graden of lager een prima temperatuur om in te verblijven. Zorg dat je 's avonds op tijd de thermostaat lager hebt staan.
- Zie af van impulsaankopen, slaap er een paar nachtjes over en kijk dan nog eens of je het begeerde product dan nog steeds wilt aanschaffen. Dat geldt voor elektronica, maar ook voor kleding en huisraad.
- Wees zuinig op je spullen, dan kun je er langer mee toe en zijn ze minder snel aan vervanging toe. Dat geldt voor kleding, huisraad, elektronica en alle mogelijke andere gebruiksgoederen.

Er zijn gegarandeerd mensen die door bovenstaande manieren om te besparen veel meer dan 10 euro per dag kunnen sparen. 

Dan zeg je misschien: allemaal leuk en aardig, maar waarom zou ik sparen?

Ik vind persoonlijk sparen handig voor een buffer. Als er financieel moeilijke tijden komen, dan heb ik geld achter de hand en hoef ik geen schulden te maken en kan ik toch de uitgaven doen die nodig zijn.
Daarnaast is het zo dat je met wat geld op een spaarrekening leuke dingen kunt doen, een mooie reis, genieten van kunst en cultuur, geld schenken aan een goed doel.

Ik hoef over 20 of 30 jaar natuurlijk geen geld mee te nemen in mijn kist, maar mijn dochters en kleinkinderen zullen het niet erg vinden als er nog wat geld van mama of oma Zuinigaan overschiet.

15 opmerkingen:

  1. Nog van harte gefeliciteerd!

    Een goed idee, een tientje per dag sparen! Dit wordt een van mijn doelen voor 2018, maar ik begin vandaag al! Dan start ik in het nieuwe jaar al met €220,-.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit zei een vriendin, dat ze spaarde voor mogelijke hulp op haar "oude dag". Nu ben ik blij, dat ik huishoudelijke hulp kan betalen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je spaart niet alleen voor de rente, je spaart om een spaarpot te hebben. Een buffer met weinig rente is beter dan geen buffer. Veel mensen houden vast aan de ‘je leeft nu mentaliteit’. Deels is dat natuurlijk waar, maar reserveren voor later of een grote uitgave heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. En een leuk leven NU hebben is niet afhankelijk van het hebben van veel geld maar het hebben van voldoende geld voor de basisuitgaves en een beetje extra. De rest die (bij de meeste mensen) over zou kunnen blijven kan gespaard worden. Ik ben een fan van het ‘betaal jezelf eerst’ principe en niet wachten tot er wat overschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sparen heeft zeker nut ondanks dat de huidige rentevoeten zeer laag zijn. Het geeft in elk geval gemoedsrust dat, ingeval van financieel moeilijke tijden of financiële tegenslagen, er geen schulden moeten gemaakt worden. Wij leven zuinig en kunnen elke maand wat geld "opzij" zetten als appeltje tegen de dorst. We proberen ook om onze volwassen kinderen regelmatig wat te sponsoren gewoon omdat we uit ervaring weten hoe moeilijk het voor jonge gezinnen is om rond te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is alleen zo jammer dat je er over een paar jaar, als je wat ervan wil kopen of reis maken, je geld minder waard is dan in de tijd dat je het spaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het heerlijk om te sparen , als een dagobert duck zit ik op mn centjes haha, als de nood aan de man is bij grandpa en mij, als de kinders een flinke tegenvaller hebben en dit jaar voor mezelf, elke maand schrijf ik wat over naar de lopende rekening tijdens mn sabbatical.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een tientje per dag sparen is zelfs met bovenstaande tips natuurlijk alleen mogelijk als je een redelijk inkomen hebt, met mijn minder dan modale inkomen is een tientje per dag echt niet mogelijk ook al leef ik behoorlijk zuinig. Want een tientje per dag betekend zon 300 euro per maand, iets wat ik en velen met mij echt niet overhouden al leven we nog zo zuinig. Spaar ik dus niet? Ja wel ik spaar wel maar gewoon kleinere bedragen en dus heb ik toch een behoorlijke buffer opgebouwd voor noodgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat niet iedereen een tientje per dag kan sparen. Doordat ik netto 270 euro per maand onder modaal zit, maar wel heel lage woonlasten heb, kan ik toch sparen.

      Verwijderen
  8. Sparen is heel fijn, als je inkomen ruim genoeg is om te kunnen sparen. Mij lukt dat echt niet elke maand.
    Wat ik vaak niet begrijp : als je niet meer erg zuinig hoeft te leven waarom zou je dat dan doen ? Niet dat je geld over de balk smijt. maar het is toch prettig als je niet zo vreselijk op hoeft te letten. Het lijkt voor sommigen wel een sport. Vooral als het niet noodzakelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 5 jaar geleden werd ik me heel erg bewust van het feit dat als mijn man AOW gaat ontvangen dat €740 p.m. zal worden en ik pas 5 jaar later AOW krijg.. dus ik werd nerveus.. we besloten toen om €500 p.m. te gaan sparen, zodat we 5 jaar lang zijn AOW konden aanvullen. Dat gaf heel veel rust. En belangrijker, we leerden te leven met standaard €500 minder. Nu onze Sparen voor later rekening de gewenste € 30.000 heeft bereikt, kan mijn man rustig minder gaan werken, omdat hij die €500 niet meer hoeft te verdienen en wij het niet gaan missen.
    Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zeggen dat ze dat bedrag niet kunnen missen, maar als we niet gespaard hadden, dan hadden we over 3 jaar een enorme inkomsten val gemaakt, waren we gewend aan €500 extra uit te geven en was ik waarschijnlijk nu helemaal super nerveus geworden.. dus sparen geeft mij gemoedsrust.
    Ik werk sinds 7 jaar weer parttime en alles wat ik verdiend heb in die jaren hebben we in de aflossing van onze hypotheek gestopt en gespaard voor de buffer onvoorzien en andere auto, we leven dus van het inkomen van mijn man en geven ongeveer €1400 p.m. uit. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sparen voor een buffer is zeker nodig!
    Maar het gegeven voorbeeld is wel erg kort door de bocht. Na 10 jaar heb je alleen 36.500 euro als je... geen wasmachine hoefde te kopen omdat de oude stuk ging ... geen nieuwe ( zuiniger )koelkast...geen nieuwe TV en/ of computer ... geen schilder hoefde te betalen voor de broodnodige buitenboel of binnen een nieuwe kleur. En zo kan ik nog wel doorgaan. Sparen doe je voor een buffer, maar die buffer wordt in 10 jaar ook aangesproken, tenzij.... je nog extra (!!)sparen kunt voor de broodnodige en soms onverwachte grote uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind je pleidooi voor sparen heel relevant, iedereen moet een buffer opbouwen. Maar interessant zijn ook zeker de reakties die mensen plaatsen.Spaar in elk geval wat binnen je mogelijkheden ligt voor een buffer en daar is niets mis mee. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik spaar voor de noodzakelijke buffer en als ik daarboven kom, is het heerlijk de luxe te hebben om keuzes te maken: gaan we nog extra aflossen, of gaan we toch voor een keer een nieuwe keuken? En komt er tussendoor een kind die wat nodig heeft, kunnen we er ook voor kiezen om daar wat heen te doen. Het geeft me rust en vrijheid. Ook zonder of heel weinig rente is dat zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn tip voor mensen die zeggen niet te kunnen sparen is wat als je salaris morgen ineens 50 euro minder is of je krijgt ineens een tegemoetkoming niet meer? Dan zul je moeten en ook dan ga je je redden. Toen we gingen samenwonen direct begonnen met 10% vh salaris weg te zetten. Wat niet op de betaalrekening staat daar komen we alleen in noodgevallen of na driedubbel overleg aan. Nu elk jaar kijken aan t einde van het jaar of er nog iets moet gebeuren of vervangen moet worden en zo niet los ik af op de hypotheek om geen belasting te hoeven betalen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.