donderdag 7 december 2017

Verdwijnen de aanvullende zorgverzekeringen?

Het zou zomaar kunnen dat de aanvullende verzekeringen verdwijnen. 
Lees ook hier.
De aanvullende verzekeringen en ook de tandzorgverzekeringen zijn niet meer voldoende winstgevend. Dat zou betekenen dat er een moment kan komen, dat je je naast de basisverzekering niet meer kunt verzekeren voor fysiotherapie, zorg en onderhoud van je gebit en andere zaken die onder een aanvullende verzekering vallen.
Hoe kan dat?
Een aanvullende verzekering is een commercieel product. Steeds meer mensen zien af van een aanvullende verzekering omdat hen dat financieel voordeel oplevert. Zij maken niet of zelden gebruik van de zorg die aangeboden wordt via de aanvullende verzekering en zijn voordeliger uit zonder zo'n verzekering. Wat overblijft zijn de mensen voor wie die aanvullende verzekering heel goed uit kan, het levert hen wel financieel voordeel op. Gevolg is dat de winsten op de aanvullende verzekeringen minimaal zijn of dat de zorgverzekeraars er verlies op lijden. Wat doe je dan als commercieel bedrijf?
Juist ja! Je stopt er mee!

Het is nu al zo dat bij mijn aanvullende verzekering het aantal verzekerde behandelingen fysiotherapie flink teruggeschroefd is, terwijl ik dezelfde premie betaal.
Ik heb jaren achter elkaar vrijwel ieder jaar tenminste 20x in een kalenderjaar fysiotherapie gehad, maar het is de vraag of ik nu voordeliger uit ben als ik een aanvullende verzekering neem.
Ik heb veel minder klachten nu ik 10 kg lichter ben en ik ben afgelopen januari al gestopt met fysiotherapie. Waarschijnlijk heb ik de komende tijd helemaal geen fysiotherapie nodig en ik heb er over gedacht om de aanvullende verzekering te schrappen.

Mijn aanvullende verzekering (=inclusief tandzorg) kost in 2018 €21,25 per maand en die vergoedt maximaal 12 behandelingen van de fysiotherapeut. Voor meer behandelingen (max 27) kan ik kiezen voor een duurdere AV verzekering van €35 per maand.
Toch lijkt het mij geen goed idee om de AV te schrappen, want in het afgelopen jaar had ik een tandartsrekening van €206,91 euro en daarvan werd €141,91 vergoed. Als ik in 2018 dezelfde tandartskosten heb, dan zou ik met de aanvullende verzekering nog  ongeveer 113 euro betalen voor mogelijke behandelingen fysiotherapie. Het zou fijn zijn als ik die niet nodig had. Maar voor dat bedrag wil ik mij best verzekeren voor maximaal 12 behandelingen.
Voor die 113 euro extra zou ik mij indien nodig verzekeren voor maximaal 12 x fysiotherapie. Als er meer behandelingen nodig zijn, dan zou ik die zelf moeten betalen. Zoals mijn gezondheid er nu voorstaat, is de kans groot dat ik geen fysiotherapeut nodig heb, maar ik neem het zekere voor het onzekere.

12 opmerkingen:

  1. Ik schrok van dat bericht. Niet iedereen kan toch fysio,alternatief en tandarts zelf betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ook, precies mijn probleem. Door mijn chronische ziekte heb ik zulke dingen juist nodig, en de kosten voor de andere verzekering blijven ook maar stijgen :(

      Verwijderen
  2. Het is heel erg dat bij zoiets basaals als goede gezondheidszorg, de verzekeraars nog meer de dienst uit gaan maken (dan ze al doen) omdat het hun commerciële belangen niet dient. Ik mag hopen dat daar een stokje voor wordt gestoken. Ik maak zelf geen gebruik van een aanvullende verzekering maar kan me heel goed voorstellen dat je hem hard nodig hebt.
    Het ziekenfonds van vroeger was zo slecht nog niet. Uiteindelijk heeft het privatiseren van diverse bedrijfstakken het leven er vaak niet beter op gemaakt...wellicht toch weer wat meer bemoeienis van de overheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog gefeliciteerd met het behalen van zo'n mijlpaal 65 jaar. Prettig weekend als je het goed gaat vieren.
    Mijn ervaring was ook dat het werken op zich nog goed te doen was, maar het "gedoe" eromheen ging knellen. Toch op tijd moeten komen en ook de veranderende maatschappij waarin steeds meer werd verwacht, en ik toch wel achteruit ging maakten dat ik werd afgekeurd met 63,5. Geen moment gemist het werken.

    Ik heb wat hogere AV en tandarts en kom daar elk jaar goed mee uit, dus voor mij zou het slecht uitpakken als het werd afgeschaft. Vooral aan de alternatieve therapie heb ik weel en mijn gebit wil ik graag goed houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mezelf heb ik alleen een basisverzekering (geen verhoogd eigen risico) en voor mijn partner ook een aanvullende ivm fysiotherapie en tandarts. Sinds de invoering van dit systeem is de solidariteit totaal verdwenen. In de algemene ziekenfondsperiode betaalde iedereen (tot aan een bepaald inkomen) een percentage van het brutoloon en ook de werkgever betaalde ziekenfondspremie voor de werknemers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fysiotherapie zit in de basisverzekering. Tenminste als je op doktersvoorschrift therapie nodig hebt . Dus kijk bij fysiotherapie eerst wat uit de basisverzekering betaald wordt en heb je meer behandelingen nodig, dan pas uit de aanvullende verzekeringen.
    Ik houd voor komend jaar ook nog even een aanvullende verzekering aan, maar voor het jaar daarop ga ik mij bezinnen op het nut ervan en doe ik een kosten/baten analyse.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit heeft bijna niemand. Het moet dan ‘chronisch’ zijn en de definitie van chronisch bij de zorgverzekering is (uiteraard) heel anders dan die van ons.

      Verwijderen
    2. Inderdaad zelf reumatische aandoeningen vallen niet meer onder chronisch!

      Verwijderen
  6. Ik denk er ook over om de aanvullende te schrappen. Het is vaak toch een rekensommetje, ik maak bijna geen gebruik van fysio en de paar keer dat het wel nodig is kan ik zelf opbrengen. Helaas hebben ze bij DSW geen aparte tandartsverzekering dus misschien ga ik toch bij hen weg. Best lastig om solidair te blijven en aan de portemonnee te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Solidair met wie? Uiteindelijk is het een systeem wat gedreven wordt door de winst of verlies van de zorgverzekeraars - en precies dat maakt dat de basis van solidariteit zoek is.

      Verwijderen
  7. Fysiotherapie komt nooit gelijk uit de basisverzekering! Je moet altijd eerst 20 behandelingen zelf betalen of daarvoor verzekerd zijn via de aanvullende verzekering.
    Uiteindelijk is het een simpel rekensommetje. Mensen willen niet verzekerd zijn (lees: betalen) voor iets wat ze niet nodig hebben. Mensen die het wel nodig hebben verbruiken meer dan de aanvullende verzekering kost. Dus moet de verzekeraar dit tekort zelf aanvullen.
    Daarnaast spelen er ook andere zaken. Vanuit de overheid stuurt men steeds meer op gezondheid en gedrag ipv ziekte en zorg. Zuinigaan geeft een mooi voorbeeld, ze is 10 kg afgevallen en heeft minder klachten én minder of geen fysiotherapie nodig. Ze heeft dus zelf de verantwoordelijkheid genomen. En dat is een van de manieren om het zorgstelsel betaalbaar te houden. Dus niet: ik heb reuma, dus ik moet elke week naar de fysio voor massage. Nee, jij hebt reuma, maar wat kun je nog meer of zelf doen om je beter te voelen.
    Daarnaast speelt het fenomeen dat fysiotherapeuten afgerekend worden door de zorgverzekeraars op hun behandelgemiddelde. Op het moment dat jij als fysiotherapeut daar structureel overheen gaat, krijg je geen contract met die zorgverzekeraar meer. De zorgverzekeraar schermt dan dat de gecontracteerde fysiotherapeuten goede zorg leveren, maar zo zwart wit is het niet. Als voorbeeld: iemand krijgt een nieuwe heup. Vanuit de chronische lijst van minister Borst zou je dan recht hebben op een jaar fysiotherapie. De eerste 20x komen dan uit je aanvullende verzekering (of zelf betalen), daarna uit de basis. Voor een fysiotherapeut is dit niet handig om te doen. Voor chronische aandoeningen ligt het behandelgemiddelde bij ouderen rond een keer of 20 (weet het niet exact). De fysio zal zijn best doen om je zo snel mogelijk weer op de been te krijgen (alleen maar goed) en de behandeling te beëindigen. Dat heeft tot gevolg dat mensen slechter herstellen en bijvoorbeeld niet goed kunnen lopen. Soms komen ze maanden daarna bij een andere fysio "want ik blijf zo'n last houden". Er hoeft vaak echt geen jaar behandeld te worden, maar iemand zo snel mogelijk op straat zetten onder druk van de zorgverzekeraar is in mijn optiek geen goede zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Omdat mensen alleen aanvullende verzekeringen nemen, als ze denken die nodig te gaan hebben, moeten die verzekeringen natuurlijk eigenlijk per jaar evenveel gaan kosten als wat ze uitbetalen.

    Normaal gesproken zou een verzekering het spreiden van risico zijn: we nemen allemaal en verzekering tegen brandschade; en hij kan relatief goedkoop zijn omdat lang niet iedereen brandschade krijgt.

    Bij aanvullende verzekeringen is het meer en meer zo, dat mensen al bijna zeker weten dat ze "brandschade" gaan krijgen. Dan moet de premie ook erg omhoog. En als dat niet mag, dan wordt het voor de verzekeraar een onzinnig product om aan te leveren, omdat ze er dan natuurlijk verlies op draaien.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.