zondag 4 maart 2018

We mogen weer een belastingaangifte doen

Sinds afgelopen donderdag staan er voor iedereen die aangifte moet doen, digitaal een vooringevuld aangifteformulier 2017 klaar om gecheckt en ingevuld te worden.
Ik heb alles meteen op 1 maart gecheckt en volgens mij kloppen de inkomsten, de hypotheeksom en de bedragen op de spaarrekeningen.
Niets mis mee.
Ik heb de aangifte nog niet verzonden, want ik wil nog even wat dingen nazoeken, en dan kan de aangifte verzonden worden.

Waarom nog niet verzenden?
Ik moet nogal wat betalen, dus ik zoek nog uit of ik nog wat aftrekposten kan opvoeren. Het heeft ook niet zo'n haast, want hoe later ik de aangifte indien, hoe later ik moet betalen!
Uiteraard doe ik de aangifte  wel voor 1 mei.
Uitstel aanvragen is niet nodig.

Ik heb hier op de site van het Nibud een pagina gevonden over aftrekposten. Misschien kom ik nog dingen tegen waar ik nog niet aan gedacht heb. 
Die geven in ieder geval de volgende tips:
Het grootste deel van de aftrekposten is niet vooraf ingevuld. Voor veel mensen is het dan ook de moeite waard om zich hierin te verdiepen. De informatie op deze pagina helpt u daarbij verder.
Tip: Klik bij het invullen van uw belastingaangifte ook op de velden met toelichtingen. Misschien gaat u er onterecht vanuit dat u geen aanspraak kunt maken op een regeling of aftrekpost. 
Tip: Houdt door het jaar heen uw bonnetjes, papieren en bewijzen voor uw aftrekposten bij elkaar, bijvoorbeeld in een mapje. Dat kan u veel zoekwerk en tijd besparen bij het doen van uw aangifte.


Heb jij je aangifte al verzonden?

9 opmerkingen:

  1. Ik heb de aangifte (ook) nog niet verzonden. Onze aangifte is wat ingewikkelder, omdat we beleggingen hebben, omdat we in 2017 tijdelijk twee huizen hadden, en omdat we aan goede doelen geven. Het bij elkaar zoeken van het papierwerk staat op de planning, één van de komende weekenden...

    Succes met jouw aangifte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog niet. Ik moet ieder jaar bij betalen vanwege pensioen in eigen naam buiten de EU. Ik laat mijn aangifte dan ook doen door een belasting adviseur, want ik wil geen gedoe omdat ik het zelf evt onbewust fout doe. Ik geef geld aan het dierenopvangcentrum en de dierenambulance (periodieke giften) en die zijn iig volledig aftrekbaar en ook nog eens heel belangrijk voor dierenwelzijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit jaar doet de accountant weer aangifte maar mijn man moet flink gaan betalen. Hij heeft veel winst gemaakt maar was daarnaast ook nog in loondienst.
    Wel heb ik alles al in het online portaal gezet en op orde gemaakt. Het zal me benieuwen over hoe snel t dit keer geregeld is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb mijn aangifte al gedaan, geen eigen huis, geen extra aftrekposten dus binnen een half uurtje klaar. Ik krijg net als vorig jaar geld terug. Wie dat hoort roept gelijk goh jij hebt mazzel. Nou zo ligt het niet omdat ik 2 werkgevers heb , mag ik maar bij een 1 loonheffing opvoeren. Ik ging er dus per maand aardig op achteruit en krijg dat geld terug via belastingaangifte. Sparen bij de belasting is het dus eigenlijk, alleen geven zij nog minder rente dan een bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de aangifte 1 maart meteen gedaan. Alles klopte dus in 10 minuten wel klaar. Ik krijg een paar honderd euro terug. Vorig jaar 2 maart aangifte gedaan en 3 mei het geld terug ontvangen. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee door staaroperatie zie ik nu wazig. Dus heb ik uitstel aangevraagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aangifte nog niet verstuurd, ivm verkopen huis en nieuwe huis gekocht wordt het een beetje te lastig, dit jaar schakelen wij iemand daarvoor in eind maart hebben wij een afspraak daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Normaal gesproken had ik ook al aangifte gedaan. Voor nu is het even anders. Vorig jaar hebben we een huis gekocht en zijn we gaan samenwonen. We laten het voor dit jaar invullen, en ik ga heel goed meekijken hoe ik het voor volgend jaar zelf kan gaan doen. Ben heel benieuwd hoor of en wat we terugkrijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is weer tijd voor de belastingaangifte. Ik doe 'm wel voor 1 april denk ik. Is het ook weer gedaan. Volgens mij betaal je wel rente als je ná 1 april aangifte doet én moet terugbetalen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.